Josep Canudas i Busquets
Parlar de l’aviació
catalana —almenys fins el 1939— és com parlar de Josep Canudas, i
parlar de Josep Canudas és com parlar de l’aviació. Així, doncs,
seria debades, en aquesta breu introducció, intentar obviar aquest
tema.
Encara adolescent, en Canudas començà a participar, com a espectador
entusiasta, a les primeres proves i manifestacions d’aquest esport
al nostre país, i molt aviat s’hi llençà de valent com a periodista,
divulgador, organitzador, pilot, etc. No cal que continuï. El
llibre que teniu a les mans ho explica a bastament... Però no pas al
final de la seva vida, ni fins al moment en què escrivia aquestes
memòries. La postguerra comenta que ensorrà la nostra nació, abocà
a la diàspora centenars de milers de catalans i destruí tants
projectes i realitats, estroncà radicalment els contactes immediats
de Josep Canudas amb l’aviació catalana.
Durant la guerra, Canudas continuà al servei de l’aviació i de la
Generalitat. Incorporat a l’aviació militar, prosseguí el seu
mestratge a l’escola de l’aeroport del Prat i féu alguns serveis com
a pilot d’enllaç al front d’Aragó i de l’Ebre. Aquest període no fou
inclòs en questes memòries pel seu autor perquè, tenint la intenció
de publicar-les en l’època franquista, va considerar que li hauria
pogut crear més d’una dificultat. Per això va cloure el llibre al
moment de l’esclat de la conflagració bèl·lica. Algunes altres
autocensures —que algun lector d’aquella generació amb bona memòria
potser podrà detectar-hi— són evidentment, degudes a aquest mateix
temor, com Josep Canudas ens havia contat més d’una vegada.
Tanmateix, aquestes mancances conscients —tot i que no volgudes per
l’autor— no disminueixen gens ni mica el valor històric i documental
d’aquest llibre, i formen part inseparable de la nostra tràgica
història moderna.
Un cop a l’exili —França, Cuba, República Dominicana, Mèxic, USA,
Canadà i altre cop USA— no deixà mai de pensar —i de treballar
sempre que les circumstàncies li ho permeteren— en i per a
l’aviació: a Nova York fou director durant uns anys de la revista
aèria Aviaçión, que es publicava en espanyol per als països de
Sud-Amèrica, i a Montreal treballà fins que el jubilaren a la
International Civil Aviation Organisation (ICAO). No cal dir que
tant als Estats Units com al Canadà, quan pogué assegurar-se
mínimament la subsistència, tornà a freqüentar els aero- clubs i a
volar.
Ja jubilat cercà la tranquil·litat a Suïssa i visqué amb la seva
muller una vida senzilla i recollida a Fribourg, on acabà aquestes
memòries i féu algunes col·laboracions sobre temes aeronàutics a la
Gran Enciclopèdia Catalana. Hi morí pel juny de 1975.
Canudas dedicà tota la seva vida a tres grans amors:
Catalunya, l’aviació i la seva muller, Pepa, i fins a la mort els
fou fidel. Un amor profund per Catalunya —amb aquest mot habitual
incloïa tots els Països Catalans—, que s’obria en un respecte i
interès per tots els altres pobles del món; un amor
profund per l’aviació que no reduïa a la simple màquina ni al
desfici per la velocitat i el risc, sinó que l’eixamplava en una
filosofia simple i profunda, plena de poesia; i un profund,
profundíssim amor a l’esposa, l’únic dels tres amors que pogué
tenir al seu costat i gaudir-ne fins al darrer moment de la seva
vida.
El seu interès per les coses aeronàutiques no es limitava a les
qüestions exclusivament esportives, tècniques, de mitjà de
transport, etc, sinó que s’ampliava a tot allò que estigués
relacionat amb la superació de la llei de la gravetat, des de la
vella llegenda d’ícar, passant pels globus aerostàtics, els
dirigibles, el vol a vela, l’aeromodelisme... L’encantava fer volar
avions fets de paper de diari i era un entusiasta de fer volar
l’estel. Ens n’havia fet bones demostracions als nebots quan encara
érem quitxalla. Ja a Suïssa em contava que als anys quaranta, vivint
a l’Havana, el Centre Català volia celebrar com cada any la diada
del 27 d’abril a l’ermita de la Mare de Déu de Montserrat. Però
aquell any havia sorgit un escull que indignava i preocupava tothom:
per raons de diplomàcia i de bones relacions entre els governs cubà
i espanyol, per primera vegada no podrien fer onejar la bandera
quatribarrada als jardins annexos a l’ermita, on s’havia de fer la
festa. Sense dir res a ningú, la vigília a can Canudas es treballà
de valent. I aquell 27 d’abril els catalans de l’Havana pogueren
celebrar la diada tal como tothom desitjava. Des de fora del recinte
propietat de l’ermita, en Canudas aixecà un estel amb la bandera
prohibida a la cua. No hi havia res a dir. S’havia respectat l’ordre
oficial i la senyera catalana voleiava no dins, però sí damunt del
recinte.
Deixant de banda les anècdotes —me n’havia contades a centenars
durant les visites que li havia fet a Fribourg— un altre aspecte de
l’aviació catalana que no podia entrar en aquestes memòries, però
que em sembla oportú d’esmentar en aquesta introducció per l’interès
històric que té, és la participació dels pilots catalans a la segona
guerra mundial al servei dels aliats. A tall d’exemple recordo que
l’oncle em comentava sovint como Josep Carreras, un dels seus
deixebles predilectes, s’enrolà a la RAF britànica on li foren
encarregats serveis de la més gran responsabilitat. Tot això gràcies
a aquella seguretat de vol i d’aterratge i a aquell alt sentit de
responsabilitat que s’inculcava a la seva escola, qualitats
reconegudes i admirades arreu i de les quals tan orgullosos estaven
tant els alumnes com llur mestre, en Canudas.
Jordi Moners i Sinyol.
Canudas fent el servei militar